Notizie dell'Università della Svizzera italiana

La comunicazione come vettore per lo sviluppo scientifico. Quattro incontri all'USI

Spesso non lo si considera, ma il processo comunicativo è al centro del progresso scientifico, mettendo a disposizione da un lato i presupposti per un discorso razionale e dialogico a fondamento delle diverse comunità scientifiche, dall’altro costituendo il vettore di interazione tra la scienza stessa e altri contesti sociali di fondamentale importanza per il suo sviluppo, come quello economico, politico e sociale.

Il Laboratorio di comunicazione della scienza (LABCS) della Facoltà di scienze della comunicazione, in collaborazione con l'Istituto interdisciplinare di data science, invita a una serie di quattro incontri per riflettere su alcuni aspetti della centralità della comunicazione in questo campo, tenuti da altrettanti esperti internazionali provenienti dai centri di ricerca più importanti del settore, tra Svizzera, Inghilterra e Spagna.

Gli incontri puntano anche a sottolineare il potenziale di un approccio quantitativo al tema, essendo a diposizione (anche in questo rilevante contesto) grandi insiemi strutturati di dati, che è ora possibile analizzare grazie a sempre più sofisticate metodologie di indagine.

Il programma:

• Communicating science on the Internet: new genres for new social practices
    Maria José Luzon Marco, Universidad de Zaragoza
    Martedì 4 aprile, 12.30-13.45, aula 351
    Moderatrice Prof. Sara Greco

• Scientific Knowledge Flows in the Social Web
    Mike Thelwall, University of Wolverhampton
    Venerdì 5 maggio, 12.30-13.45, aula 351
    Moderatrice Prof. Antonietta Mira

• Changes in Science Communication. Current Trends and the Situation in Switzerland
    Mike Schäfer, Institute for Mass Communication and Media Research, Universität Zürich
    Mercoledì 31 maggio, ore 12.30-13.45, aula 351
    Moderatore Prof. Stephan Russ-Mohl

• Qualitative case study research under different philosophical orientations
    Emmanuella Plakoyiannaki, University of Leeds
    Martedì 13 giugno,12.30-13.45, aula 351
    Moderatore Prof. Michael Gibbert

Prof. Michael Gibbert
email michael.gibbert@usi.ch
tel +41 58 666 47 27

Prof. Benedetto Lepori
email benedetto.lepori@usi.ch
tel +41 58 666 46 14

Lecture series on Sciences and Science Communication

The Laboratory of Science Communication (LABCS) of the Faculty of Communication Sciences, with the support of the InterDisciplinary Institute of Data Science (IDIDS), organise at Università della Svizzera italiana (Lugano campus) a lecture series to provide on open forum on the development of science, by emphasizing the centrality of communicative processes for the development of science and for its interaction with the broader societal context, building therefore on contemporary work in sociology of science, which conceives science as a community of practice, embedded in a broader socio-political context.

Within this framework, the lecture series emphasises two central elements: first, the importance of (various forms of) communicative processes which glue together scientific communities and structure their interaction with society and politics and, hence, the potential for bridging science and technology studies and communication sciences. Second, the potential for empirical studies of science communication generated by a wider availability of data and analytic methods, including citation and co-word methods to analyse scientific fields and their communication flows and, more recently altmetric data and techniques to map communication flows within the scientific community and broader user contexts.

The first series of lectures includes four presentations between April and June 2017:

• Communicating science on the Internet: new genres for new social practices
    Maria José Luzon Marco, University of Zaragoza
    Tuesday, 4th of April 2017, 12.30-13.45, room 351
    Discussant: Sara Greco

• Scientific Knowledge Flows in the Social Web
    Mike Thelwall, University of Wolverhampton, UK
    Friday, 5th of May 2017, 12.30-13.45, room 351
    Discussant: Antonietta Mira

Mike Schäfer, Institute for Mass Communication and Media Research, University of Zurich
    Wednesday, 31st of May 2017, 12.30-13.45, room 351
    Discussant: Stephan Russ-Mohl